Monday, February 13, 2012

apa yg ada dengan hari ni?????

bnyk yg aku nk citer sbnrnye..
tp seblm2 ni aku teramat la pnt bila blik keje..so aku trus tido je...
jd dengn itu...blog ini aku biarkn bersawang
tp hari ni aku xnk lg cerita apa2 pon pasal yg lepas2..
aku juz nk cite apa yg ada dengn hari ni je
.
.
hari ni,bersamaan 14 februari.....
bila tnya...ada apa ngn hari ni??
special sngt ke??
mostly org akan ckp...
"best.....xsbr nk tggu..."
ada apa???
HARI VALENTINE...a.k.a HARI KEKASIH...
atau nk lg sedap...HARI MEMPERINGATI KEKASIH
ha..........???
asal??hari ni baru nk ingt kekasih...sebelum2 ni??
so xperlu pon hari ni....
hari2,hari2 lain pon leh ingt jgk..

apa yg ada ngn hari ni??
ramai lg yg xtau apa yg sebenrnye jd dengn hari ni...
kdng2 aku rasa bertuah jgk aku skolah agama dulu...at least aku tau sejarah valentine
and aku xpernah rasa nk sembut pon...

knapa valentine haram pada umat islam??
nah,bace...n pk2 kn lah sendiri...

"Begitulah indahnya perasaan orang yang sedang berkasih-sayang tiap kali 14 Februari muncul. Tanpa disedari, rupa-rupanya budaya menyambut Hari Valentine mempunyai sejarah hitam disebaliknya. Valentine Day adalah suatu perayaan yang berdasarkan kepada pesta jamuan "supercalis" bangsa Romawi kuno di mana setelah mereka masuk agama Nasrani (Kristian), maka berubah menjadi acara keagamaan yang dikaitkan dengan kematian St. Valentine.

Mengikut beberapa sumber, Valentine adalah nama bagi seorang paderi Kristian yang giat menyebarkan agama tersebut di Rom ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Pada masa pemerintahannya, Claudius II telah memenjarakan orang-orang Kristian kerana mengamalkan agama yang bertentangan dengan agamanya. Oleh kerana Valentine seorang penyebar agama Kristian, beliau juga telah ditangkap, diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari. Orang-orang Kristian menganggap bahawa Valentine merupakan seorang yang mulia kerana sanggup berkorban dan mati demi kasih sayangnya terhadap agama Kristian dan penganut-penganutnya. Dia disamakan dengan Jesus yang kononnya mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya. Valentine bagi penganut agama Kristian adalah lambang kasih sayang sejati diantara seorang hamba dengan Tuhannya dan sesama manusia. Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertulis "From your Valentine".



Terdapat juga pendapat yang menyatakan bahawa Valentine adalah sempena hari kejatuhan kerajaan Islam Sepanyol. Paderi St. Valentino telah mengumumkan hari tersebut sebagai hari kasih sayang kerana padanya Islam adalah ZALIM! Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine.

so...bg umat islam yg sambut tu.....sbnrnye korang sambut apa???kejatuhan islam???

 napa kita nk sambut Hari Valentine ni padahal hari ni adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol...???


No comments:

Post a Comment